-
Convenience | Cross Channel | Dagligvarer | E-handel | Forbrugeradfærd | Generation Y | Generation Z | Information | M-handel | Miljø og etik | Mode | Strategi | Teknologi | Trend
Levering til fremtiden – 5 tendenser, der præger leveringsydelser i retail
Levering er blevet en essentiel del af retail, og størstedelen af nutidens kunder forventer, at retailerne tilbyder levering i en eller anden form. Behovet for levering tog især til under coronanedlukningerne og retailerne efterkom behovet med nye digitale shoppemuligheder og medfølgende leveringstjenester.
Selvom coronapandemiens nedlukninger efterhånden er fortid, og de fysiske butikker igen holder åbent, er levering en trend, der er kommet for at blive. Efter pandemien er forbrugerne blevet digitale og har taget omnichannel til sig. De bevæger sig ubesværet på tværs af kanaler og shopper lige så gerne digitalt som i fysiske butikker. Derfor er det fortsat relevant og mere eller mindre nødvendigt at tilbyde levering, da det er med til at lette forbrugernes hverdag og er blevet en fundamental del af den måde de shopper på.
Der findes dog ikke en enkel formel for levering. Tjenesterne kan tage sig ud på adskillige måder og ligesom retailbranchen selv er den også påvirket af tidens tendenser. Hos retailinstitute har vi identificeret fem trends, der påvirker og fremtidens leveringsservices. Det drejer sig om hastighed, transparens, samarbejder, bæredygtighed og teknologi. Dem kan du dykke ned i i vores nye mini-whitepaper, hvor du også får masser af eksempler på, hvordan retailere fra hele verden imødekommer disse trends.
Trend #2: Consumer demand: Transparency
Transparens er i stigende grad blevet en vigtig faktor for forbrugerne, når de handler. De kræver at vide præcis, hvad det er de køber, og det gælder især inden for kategorien mad. Derfor forventer størstedelen af forbrugerne også, at retailerne er åbne, ærlige og stiller information omkring produkterne til rådighed for kunderne.Case: Good Foot Delivery
Den canadiske leveringstjeneste Good Foot Delivery tilbyder kunderne hurtig og bæredygtig levering samtidig med, at de har en inkluderende ansættelsespolitik. Good Foot Delivery leverer nemlig varer til deres kunder samme dag som de er bestilt, og det foregår udelukkende via offentlig transport eller til fods. Da virksomheden blev stiftet i 2010 var det med det formål at skabe flere jobs til psykisk syge mennesker, da antallet af arbejdsløse inden for denne kategori var tårnhøj i Canada. Good Foot Delivery leverer til døren og kunderne møder således budene. Dermed bidrager tjenesten også til at styrke at nedbryde fordomme overfor folk med psykisk sygdom, og til at styrke lokalsamfundet gennem en øget interaktion mellem borgerne.[“Læs hele udgivelsen via medlemsområdet Vidensbanken.[