Skip to main content
  • Butikker | Convenience | E-handel | Forbrugeradfærd | Markedsføring | Stormagasiner og city | Teknologi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 07/12/2012

Macy’s går cross channel med indendørsnavigation

Et gammelt ordsprog i forretningslivet, der er svært at misforstå hedder: ”Location, location, location”. Ikke det mest komplicerede budskab, der nogensinde er blevet udbredt. Og så alligevel. I dag har ordsproget nemlig ændret betydning, ligesom betydningen af ”location” i det hele taget er under stadig forandring. I dag handler det ikke kun om, hvor ens butik er placeret, mens også om, hvor kunderne befinder sig i butikken, og hvordan butikken bruger kundernes placering til at interagere med sine kunder; lige nu, lige dér hvor de er.

I tusindvis af år har vi mennesker kortlagt vores omgivelser for at forstå og finde rundt i verdens mangfoldige finurligheder – til lands, til vand og i luften. Med hastige teknologiske fremskridt – især den gps-dygtige smartphone, der de seneste år fundet vej til talrige bukselommer verden over – har kortlægningen nemlig fundet ny grund; indendørs.

For detaillister er positionsteknologiens indtog gennem butiksdøren en oplagt mulighed for at tilfredsstille de teknologitossede forbrugere og muligvis også redde den fysiske butik fra at gå af mode. Som cross channel-tiltag giver teknologien nemlig en oplagt mulighed for, at detaillister kan integrere deres kanaler med henblik på at give deres kunder en meningsfuld og mere gnidningsfri shoppingoplevelse.

Macy’s ved, hvor kunderne er

Den amerikanske stormagasinkæde Macy’s har allerede taget konsekvensen af kortlægningens entré med Meridians  “glowing blue dot”, en positionsteknologi, der som en del af kædens smartphoneapplikation i øjeblikke pilottestes i Macy’s svimlende, næsten 46.000 kvadratmeter stor flagskibsbutik i New York.

 src=

Når skibet er sejlet hos Macy’s skyldes det, ifølge Jeff Hardison, marketingdirektør i Meridian, at der for detaillister ligger et kæmpe potentiale i at udnytte den indendørs kortteknologi i deres butikker. For det første giver teknologien kunderne et redskab til at navigere rundt i den fysiske butik, men samtidig tillader teknologien også detaillister at sende målrettede tilbud til den enkelte kunde, der baserer sig på, præcis hvor hun befinder sig i butikken.

I forbindelse med cross cahnnel er positionsteknologien hos Macy’s nok en dimension i integrationen af kædens kanaler on- og offline, hvor mobilplatformen beriger kundernes oplevelse i den fysiske butik

Vigtigt i forbindelse med den gennemgribende brug af teknologi er dog, ifølge Hardison, at kunden selv bestemmer, om hun ønsker benytte positionsteknologien.

– Kunderne accepterer at dele deres position for at få adgang til positionsservicen, og når de så har accepteret, spørger vi, om de har lyst til at modtage push-notifikationer (fx målrettede tilbud red.). Vi lavede systemet som et tilvalg for at sikre, at kunderne føler, de giver tilsagn til og er klar over, hvad de involverer sig i, siger Hardison.

Uvurderligt redskab til indretning og interaktion

Han mener, muligheden for at “følge” kunderne via gps giver detaillisterne uvurderlige information om kundetrafikken, der kan bruges til at optimere butikkernes design, layout og merchandising. Samtidig skaber målrettede tilbud baseret på kundens position en oplagt mulighed for, at detaillisterne trænger igennem med deres budskab, akkurat idet købsbeslutningen bliver truffet, og teknologien er hermed også en mulighed for at skabe kunderelationer – hvis den altså benyttes med måde og kundens konsensus.

Mobilanalytiker Bruce Krulwich fra Grizzly Analytics fremhæver desuden, at Meridians system især er værdifuldt, fordi al information om kundernes bevægelser gemmes i en cloud-server.

– Det er attraktivt for detaillister at vide, hvor længe kunderne står hvor på deres vej rundt i butikken. Det hjælper detaillisterne til at vide, hvor mange der står og tænker over, hvad de skal købe, siger Krulwich.

Han forudsiger desuden, at positionsteknologi indendørs i USA vil være lige så stort som udendørs i løbet af to-tre år, især set i lyset af, at netmastodonten Google allerede er i færd med at rykke sine ”mapsindendørs – eksempelvis i Ikeas snørklede korridorer.

Meridians navigationssystem er kompatibelt med både styresystemerne Android og iOS. Systemet benytter sig desuden af WiFi, da GPS ofte er svært at få til at fungere indendørs.

Kilde: Retail Costumer Experience

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop