Mænd og kvinder i butikken
Der er forskel på kvinder og mænd, også når vi køber ind. Ifølge en undersøgelse fra Integer og M/A/RC er der 25 procent større chance for, at kvinder vælger ud fra pris end mænd. Til gengæld er der 15 procent større chance for, at mænd vælger ud fra convenience.
Dermed bekræfter mændene fordommen om, at det for dem drejer sig om at få indkøbene overstået så hurtigt som muligt.
Butikker kan altså med fordel signalere til de mandlige kunder (eller de kvindelige, der gerne vil hurtigt videre), at det er nemt at købe ind i butikken. Det gælder om at gøre det nemt at finde varerne.
På samme måde gælder det om at vise kvinderne (eller de mænd, der giver sig tid til at finde de rigtige varer), at man har fokus på kvalitet til den rigtige pris.
Det er også værd at overveje, om det er hensigtsmæssigt, at salgspersonalet forholder sig ens til mandlige og kvindelig kunder. Andre undersøgelser tyder nemlig på, at kvinder foretrækker at shoppe på egen hånd, men med en medarbejder inden for rækkevidde, så hun kan spørge sig frem.
Mænd derimod har større behov for egentlig rådgivning og at få fortalt, hvad de skal købe.
Når det gælder butiksmiljøet, er kvinder mere påvirkelige af alle sanser end mænd. Ting som støj, dufte og snavs går hen over hovedet på de fleste mænd, mens de bemærkes af kvinder og påvirker deres præference for butikken.
Endelig er mænd generelt optaget af et produkts data, mens kvinder lægger vægt på produktets relevans.
Det er her det klassiske eksempel med højttalerne i stuen passer ind. Manden gør efter de højttalere, der er bedst til at spille musik, mens kvinden typisk ser højttalerne indgå i stuen og familielivet som helhed – derfor bør de ikke være for store eller grimme.
Men husk: Det er naturligvis generaliseringer, vi har med at gøre her.