MAJ MÅNED
Måneden der gik i retail
Solens stråler har forkælet os alle sammen i maj måned, men hvordan har måneden været set med retail-solbriller? Vi har zoomet ind på forårets sidste måned sammen med direktør i Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer.
Hvordan har maj måned været i retailbranchen?
– Overordnet har det været en skøn måned. Sommeren har for alvor ramt Danmark, og den har bragt optimisme med sig – både blandt danskernes forbrug, men også hos retailerne, som vi kan se i bogen Kæder i Dansk Detailhandel 2024, som vi netop har offentliggjort. Arbejdsløsheden er lav, danskerne sparer op og har penge på kontoen og tilliden er stadig under nul, men er i klar i bedring. Så kort sagt, så har maj måned budt på positive toner for forbrugerne. Så solen har skinnet over det danske landskab, men bestemt også på retailerne.
Hvilke tre emner, vil du gerne fremhæve fra maj måned?
1.– Dagligvarehandlen er interessant at kigge på. Vi er gået i gang med at lave det indledende arbejde til vores store udgivelse Kampen om kurven, som vi kommer til at præsentere til vores konference til november. Der er store skift på markedet. Rema 1000 trækker virkelig fra, og Salling Group kører derudaf med gode resultater og interessante samarbejder. Her tænker jeg primært på DBU, hvor man går ind på en boldbane, der tidligere har været OK’s og Coops. Så der er ikke kun kamp om dagligvarekroner, men også om positioneringen inde for foreningslivet.
2. – Så bliver jeg da også nødt til at fremhæve, at jeg i spænding følger med i hele Coop sagen. Der sker noget nyt hver dag, men mest af alt ser jeg meget frem til at finde ud af hvem, der sætter sig for bordenden? Hvem skal sætte retningen fremadrettet? Og hvad går deres strategi ud på?
3. – ChatGPT har frigivet version 4, og den er ret interessant. Der er rigtigt mange upgrades i forhold til 3’eren. Det er en desktop version, der kan forstå tale, video, billeder, og så kan den kan oversætte simultant. Jeg kan tale realtime med en inder og så sørger ChatGPT for at oversætte med det samme. Det giver jo helt ekstremt mange muligheder for retailere, der arbejder globalt. Man kan også få den til at læse historier op, og alt afhængig af dit humør, så kan du vælge stemning og stemmeføring. Der er store muligheder i det.
Hvad har fyldt mest hos dig i den forgangne måned i retail?
– Det har nok været vores retailtur til London. Det er ret imponerende at se Oxford Street som for et par år siden var en trist oplevelse med lukkede butikker, tomme lokaler, ingen vækst og ingen puls. Nu er det – igen – blevet en gade fyldt med liv og masser af nye koncepter. Nike, Adidas, Under Armour, Lush, Flannel X osv. Der var dømt nye kundeoplevelser, sjove og skæve butikker og indretninger, helhedsoplevelser i shoppingen osv. Jeg blev faktisk ret glad over at se den store gade blomstre op igen, og det er jo imponerende i en tid, hvor den britiske økonomi er presset.
Din bedste oplevelse i maj måned?
– Jeg var til VL-møde i København ZOO, da deres direktør Pernille Mehl er med i gruppen. Det var virkelige sjovt og en stor oplevelse at være behind the scenes og få lov til at fodre giraffer og komme helt tæt på de store dyr. Men ud over det, var det interessant at høre om diversiteten i ZOO, og her tænker jeg ikke på dyrene, men på de mange forskellige ansatte, der er derinde. Så mange forskellige typer og faggrupper, der hver dag skal få det hele til at gå op i en højere enhed. Sammen. Det er markant anderledes end mange af de virksomheder, jeg normalt hører om. Mange udfordringer, men også mange spændende muligheder og oplevelser. Og så er ZOO jo bare altid en god idé!