Mødre er med på de nye medier
Er mødre en vigtig målgruppe for dig? Så er der kommet en rapport fra Razorfish og CafeMom, der ser på den rolle den digitale teknologi spiller for moderne mødre.
Rapporten hedder Digital Mom, og den kan downloades gratis.
Rapporten når bl.a. frem til, at sociale medier, sms, instant messaging og spil ikke længere er nicheaktiviteter. Det er væsentlig viden, da massemarkedsføringsaktiviteter har mindre effekt nu om dage.
Mødre med børn over 12 år er mere digitale end mødre med yngre børn. Der skal altså differentieres i markedsføringen.
Mødre med ældre børn har to formål med at bruge især sociale medier: at kommunikere med venner, familie og kolleger samt at holde øje med og vejlede deres børn. Det sidste betyder, at der er brug for ressourcer og oplysninger, der hjælper mødrene at vejlede deres børn digitalt.
Hos de digitale mødre haler andre medier kraftigt ind på tv-mediet som kilde til information om produktnyheder. Der er derfor gode muligheder for at udnytte sociale medier og spil til at skabe emner, mødre taler om og dermed påvirke deres beslutninger.
Til sidst en no-brainer, som alle vist er klar over, men vi tager den lige med alligevel: Mødre også er kvinder, og de har andre interesser end forældreskab. Det skal signaleres i kommunikation med dem.