-
Analyse | Butikker | Convenience | E-handel | Forbrugeradfærd | Innovation | Markedsføring | Mode | Oplevelser | Sociale Medier | Teknologi | Trend
Mr Porter gør juleshopping nemmere for convenience-hungrende mænd
Det er for de fleste blevet tid til at få styr på de årlige julegaveindkøb. I langt de fleste husstande er det dog ikke noget, manden og kvinden går lige meget op i. Af en stor forbrugeranalyse: Når mænd og kvinder shopper… – forbrug fra et kønsperspektiv fra Retail Institute Scandinavia fremgår det klart, at det er husmoderen, der ofte står for planlægningen og indkøb af gaver. Hele 68,4 procent af de kvinder, der bor sammen med en kæreste eller en ægtefælle erklærer sig nemlig enig i udsagnet: ”Jeg står for gaveindkøb på vegne af husstanden” passer godt eller særdeles godt på dem, mens kun 12,8 procent af de samboende mænd gør det samme.
At det er kvinden, der oftest står for gaveindkøbene, hænger sammen med en anden vigtig pointe i undersøgelsen – nemlig at hun er bedre til at planlægge og nyder processen mere, mens manden helst vil have overstået indkøbene i en fart og derfor ikke altid tænker lige så langsigtet.
Mr Porter tilbyder utålmodige mænd genveje i den travle juletid
Men hvordan får man som butik manden mere på banen i forhold til julegaveindkøbene? Det viser Mr Porter, der sælger high end-herremode på nettet, et godt eksempel på. Ved på en gang at tilbyde et gennemført oplevelsesunivers og en hurtig, nem og målrettet shoppingproces (ved fx at give mulighed for at shoppe efter bestemte lejligheder som sport, ferie og job) har onlinekonceptet etableret sig som den absolutte online-modedestination for mænd.
Den position forsøger man nu at drage nytte af ved at demonstrere, hvordan også juleshoppingen kan foregå på en convenient og overskuelig måde. Konkret har Mr Porter lanceret en video kaldet ”How do you wrap yours”, der illustrerer, hvor let det er at købe årets julegaver fra onlineaktørens website. Ved hjælp af hashtagget #ChristmasWithMrPorter promoveres videoen, der på humoristisk viser samme mand i to forskellige situationer – én, hvor den mandlige forbruger forsøger at pakke en julegave ind på den traditionelle måde (noget, mange mænd finder særdeles vanskeligt), og én, hvor julegaveindkøbet foregår på Mr Porter, mens manden i ro og mag nyder en kop kaffe og en whiskey. Med videoen appelleres dermed til mænds formålsorienterede tilgang til shopping, der betyder, at han vurderer oplevelsen ud fra, hvor effektiv han har mulighed for at være i processen.Yderligere har Mr Porter lavet en juleudgave af sin video ”The way I dress”, der igen synliggør, hvor afslappende og langt mindre stressende et køb hos onlineaktøren foregår, for herigennem at understrege endnu engang, at shopping hos dem i høj grad foregår på mænds præmisser.Alt sammen er selvfølgelig eksekveret i den klassiske, underspillede og überbritiske stil, Mr Porter er bygget op omkring.
Vil du opleve Mr Porter fortælle om sit gennemførte modekoncept skabt ud fra et rendyrket fokus på, hvordan mænd ønsker at shoppe, så tilmeld dig vores store konference ”Retaildagen 2015: FeMale Innovations”, der løber af stablen på Arken 26. februar.