Skip to main content
  • Dagligvarer

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 24/04/2009

Muligheder i krisen: Supermarkedet er den nye bank

tesco-bankI krisetider handler det ikke blot om at skære ind til benet i egen organisation og om at effektivisere – det handler også om at identificere de forandringer krisen afstedkommer hos forbrugerne. Forandringerne betyder nemlig nye forretningsmuligheder, hvis man forstår forbrugernes forandrede mindset.

Finanskrisen er nemlig ikke blot en finanskrise, det er også tillidskrise, hvor mange forbrugere har mistet tillid til de finansinstitutioner, der har ageret i markedet op til krisen og forvaltet forbrugernes penge.
Det tillidsbrud åbner en flanke for den danske dagligvaresektor, der bør overveje, om markedet netop nu ikke er det rette til at udvide forretningen med bankaktiviteter.

Det siger sig selv, at det ikke en nogen nem manøvre, men oven på en krise, hvor mange folk har mistet job og penge, er der et behov for nye aktører i bankverdenen. Aktører med et andet udgangspunkt og aktører der kommer fra et sted, hvor man ikke er sovset ind i finansinstitutionernes måder at gøre tingene på – og ikke mindst: ikke sovset ind i deres ry og rygte.

Tesco satser stort på at drive bank

I Storbritannien driver flere dagligvarekæder allerede bank. En af dem er Tesco, der har drevet bank i en del år under navnet Tesco Personal Finance. Financial Times mener, at Tescos bank drives med så stor overbevisning, at den meget snart bliver en alvorlig trussel mod de konventionelle banker i Storbritannien.

Tescos bank har oplevet stor tilvækst på det seneste og administrerer nu over seks millioner konti og 4,5 mia. pund. Man har været dygtig til at lukrere på finanskrisen og få fortalt, at man driver bank fra et andet udgangspunkt. Vel at mærke et attraktivt udgangspunkt. Forbrugerne kender nemlig brandet, og de ved, at Tesco er en kapitalstærk organisation med orden i finanserne. Derfor har forbrugerne tillid til, at deres penge er sikkert placeret hos Tesco, hvilket gør det nemt at skifte til dem.

tpfnewlogoTesco har lige offentliggjort en plan, hvor man vil være ”folkets bank”. Som en del af planen åbner Tesco i år 30 nye bankfilialer i selskabets butikker, og tilbyder her en bred vifte af finansielle løsninger.

Øverste mand i Tesco, Sir Terry Leahy, bekræfter, at Tesco lukrerer på finanskrisen, og at man regner med at generere et overskud på sine bankaktiviteter på en milliard pund om ti år. Seneste regnskab fra Tesco viste et overskud på 400 millioner pund på bankaktiviteterne.

Forbrugerne er altså klar, og deres mistillid til de etablerede banker gør det nemt at differentiere sig, hvis man åbner for bankaktiviteter. En mulighed i krisen?

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop