NRF: Shein lancerer 10.000 produkter – om dagen!
Det tager langt tid at opbygge en stor forretning i retail. Bare ikke, hvis man hedder Shein eller Temu. På ganske få år har de to kinesiske e-handels-platforme for henholdsvis fast fashion og gadgets udviklet en global dominans og i dag, kan man nærmest ikke åbne en internetbrowser uden at blive mødt med en annonce fra en af dem. Shein har siden lanceringen i 2018 sat sig tungt på markedet for fast fashion og ifølge Reuters er den kinesiske e-butik i dag den suverænt største målt på markedsandele. 18 pct. af alt fast fashion kommer i dag fra Shein. Inditex, der står bag Zara er på andenpladsen med 17 pct. mens H&M på tredjepladsen må nøjes med 5 pct. af markedet. Også herhjemme er Shein skudt frem med raketfart. I Dansk Industris årlige E-handelsundersøgelse placerede Shein sig i 2023 for første gang i top 10 blandt danskernes mest benyttede webshops. Faktisk blev det til en top tre kun overgået af Zalando og Matas. Og populariteten ser ud til at vokse. Her i 2024 har næsten hver fjerde dansker (22 pct.) ifølge Dansk Industri handlet hos Shein.
Temu, der lader til at udvikle sig endnu hurtigere end Shein, var ikke at finde på listen over danskernes yndlings webshops, men det er der en god grund til, for virksomheden blev først etableret i 2023. Ikke desto mindre har Facebookgruppen Temu