Skip to main content
  • Analyse | Bolig | Butikker | Centre | Convenience | Dagligvarer | Innovation | Mærkevareproducenter | Oplevelser | Stormagasiner og city | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 04/04/2018

Opfølgning: Aarhus sprudler – også om onsdagen

Hos Retail Institute Scandinavia tager vi konstant pulsen på retail i Danmark og udlandet. Vi har igennem rigtig mange år beskæftiget os med trends og innovation indenfor retail og i den forbindelse skriver vi løbende om nye koncepter, og hvad de har at tilbyde de danske forbrugere samt udviklingen indenfor dansk detailhandel.
I mange tilfælde har vi ikke mulighed for at følge op på disse koncepter, da udviklingen går enormt hurtig, men i forbindelse med en tur til Aarhus, så jeg lejligheden til at besøge et par af de koncepter, som vi tidligere har skrevet om, enten i vores medlemsmagasin Retail+ eller vores daglige nyhedsbrev Retail Watch.Kähler
Helt tilbage i september 2011 skrev vi om Kählers Spisesalon samt deres flagskibsbutik Kähler and Friends. Dengang var vi meget imponerede – det er vi stadig.
Beliggende i M. P. Bruuns Gade 33, er Kählers Spisesalon en intim og historiefyldt oplevelse. Produkterne kommer til deres ret som brugskeramik imellem hænderne på gæsterne, i rammer, der med specialdesignede lydvægge giver optimal rum for samtale mellem gæsterne. Og selv på en onsdag formiddag er spisesalonen fyldt med gæster, der sludrer og hygger sig, og stemningen er høj.
Lidt længere oppe ad gaden i nummer 41 ligger Kählers flagskibsbutik – Kähler and Friends. I butikken kan man se gamle effekter fra Kähler-fabrikken og billeder fra fortidens keramikproduktion stående side om side med nye moderne keramikprodukter. Butikken formår virkelig at løfte brandet fra produkt til univers, her spiller alle detaljer sammen om at skabe sanselige oplevelser. Både spisesalonen og butikken er absolut et besøg værd.Aarhus Madmarked
Jeg bevæger mig i den modsatte retning, og ned ad gågaden, hvor jeg spotter Aarhus Madmarked, placeret tilbagetrukket fra gågaden. Madmarkeder har virkelig formået at vinde danskernes hjerter de seneste år, og specielt i København ser man det ene madmarked efter det andet blomstre frem – det er også noget, der indimellem præger vores daglige nyhedsbrev Retail Watch.
Jeg var derfor virkelig spændt på at besøge et dansk madmarked udenfor hovedstaden. Og jeg må sige, at jeg er positivt overrasket. Der var liv og glade dage indenfor og stemningen var god – også på en onsdag. Der sad glade gæster hist og pist, der enten nød en kop kaffe eller en omgang frokost – lige fra mødregruppen til forretningsmanden og skoleeleverne. Jeg er overbevist om, at skulle jeg dukke op en sommerdag, så vil der bugne af mennesker – ude såvel som inde.Arla Unika
Efter tidligere kun at have satset på hovedstaden åbnede Arla tilbage i oktober 2015 dørene op til et 100 m2 stort smagsunivers i latinerkvarteret i Aarhus, som er mit næste stop. Her præsenterer brandet nøje udvalgte produkter i særklasse. Ud over oste- og mejeriprodukter kan kunderne finde fødevarer inden for kategorier som vine fra Cold Hand Winery og kaffebønner fra det københavnske Coffee Collective.
Arla Unika arrangerer samtidig events, hvor man fx kan møde nogle af landets fremmeste gastronomiske entreprenører og blive klogere på, hvordan Arla Unikas produkter indgår i forskellige sammenhænge. Der bliver også afholdt workshops for gastronomisk interesserede med temaer om alt fra hjemmeproduktion til ’food pairing’.
Alt i alt en virkelig spændende mejerioplevelse, som tiltaler smagsløgene ikke og nær så meget pengepungen. Trods det, så var der kunder i butikken – også på en ganske almindelig onsdag.A.C. Perchs Thehandel
I latinerkvarteret finder jeg også A.C. Perchs Thehandel, der åbnede i august 2013 i Volden nr. 3. Perchs Thehandel skrev vi om tilbage i begyndelsen af 2017, hvor vi dengang besøgte den gamle butik på Kronprinsensgade i København til en snak, men butikken i Aarhus har jeg endnu ikke haft fornøjelsen af at besøge, før nu.
’Gammel’ er ikke et negativt ladet ord hos A.C. Perchs Thehandel. Tværtimod. Butikken driver nemlig deres forretning efter de gamle købmandsværdier og -dyder, hvor nøgleordene er kvalitet, service og ekspertise. De gamle købmandsprincipper holder virksomheden stædigt fast i – og med god grund. De udgør nemlig den bærende kraft bag konceptet. Her tiltales kunderne med De og Dem, fordi det for Perchs er en vigtig del af storytellingsprocessen at få formidlet det gamle univers – ikke kun gennem butiksuniverset, der via indretningen tydeligt fortæller Perchs historie med de retro, guldbelagte tedåser, gamle apotekervægte, hvori teen afmåles, men også med personalets ageren overfor kunderne.

Butikken i Aarhus er utrolig fin, og man er ikke i tvivl om, at det er te, det handler om, så snart man træder ind af døren. Jeg bliver tiltalt med det samme, og ekspedienterne er meget søde og imødekommende. Kunder er der desværre ikke mange af, men det har nok mest noget at gøre med tidspunktet for mit besøg, andet end et par, der ’gemmer’ sig i hjørnet af te-salonen og en enkelt kunde, der er i færd med at købe noget te to-go. Men det gør ikke noget, ekspedienterne virker til at have nok at gøre for at butikken og te-salonen fremstår på bedste vis.Aarhus er et godt sats
Min gåtur gennem Danmarks andenstørste by Aarhus på en ganske almindelig onsdag har vist sig at byde på mange gode oplevelser. Det er dejligt at se, hvordan koncepter med en ny (eller ’gammel’) tilgang til retail formår at opretholde standarden og den gode oplevelse. Retail blomstrer fortsat i Aarhus, og det er dejligt at se, når også de lidt skæve koncepter bliver modtaget godt af Aarhusianerne.
Vi kan derfor håbe, at flere og flere retailere vælger Aarhus næste gang de skal udvide biksen.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop