Optimisme sælger under finanskrisen
Vi er måneder inde i finanskrisen, og det har været måneder præget af dystre budskaber. På et tidspunkt får forbrugerne nok, de er mæt af dystre historier og udsalgsskilte, der er hængt op i desperation. Derfor gælder det om at henvende sig til forbrugerne på en måde, så man indgyder dem optimisme, tro på fremtiden og vise dem, at det liv de lever på reducerede budgetter, ikke er en lightudgave af den tilværelse højkonjunkturen muliggjorde. Krisetiden har sine egne værdier, der skal dyrkes.
En af de kæder der har formået at sende et positivt budskab under krisen – uden at negligere den vel at mærke – er den amerikanske discount-nonfood kæde Target.
I reklamefilmen Brand New Day bliver produkter fra Targets butikker solgt som alternativer til forbrugsvaner, man havde før krisen. Cykler præsenteres som de nye biler, en fitnessbold sælges som det nye fitnesscenter, et kærestepar, der ser en dvd-film fra sofaen, udlægges som den nye biograftur, og en far, der klipper sin søn med en trimmer, præsenteres som den nye frisør.
Targets kampagne Brand New Day tog amerikanere med storm, da den forstod, at forbrugerne også i krisetider vil le, vil drømme og vil håbe. Target forstod, at krisetiden ikke kun betyder et farvel til vaner og muligheder, men også et goddag til nye muligheder, nye samværsformer og nye værdier. Det er kløgtig kommunikation i en krisetid.
Læs i øvrigt mere om positive reaktioner på krisen i næste nummer af Retail Institute Scandinavias magasin Retail+, der udkommer 21. maj.