Skip to main content
  • Beklædning | Butikker | Forbrugeradfærd | Miljø og etik | Oplevelser | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 13/02/2014

Pop up-koncept giver hjemløse shoppeoplevelse

De færreste af os kan forestille os, hvordan det må være at leve i fattigdom uden muligheden for noget så simpelt som at vælge vores eget tøj. Sådan har mange hjemløse det imidlertid i Sydafrika. Men det bliver der nu rådet bod på. I landet er der nemlig åbnet verdens første pop up-butikker – dvs. midlertidige butikker -, der giver afrikanske hjemløse mulighed for at shoppe brugt tøj og oven i købet få moderådgivning.

Donation og butik samlet i én

Art director og designer Max Pazak samt copywriter Kayli Vee Levitian har med hjælp fra reklamebureauet M&C Saatchi Abel og den lokale Haven Night Shelter Welfare Organisation skabt to pop up-butikker under navnet The Street Store. The Street Store består af multifunktionelle pap-plakater, der forvandler almindelige offentlige steder til butiksdisplay. I nogle af plakaterne er der endda lavet huller, som giver ”kunderne” mulighed for at bruge pappet som bøjler.

Alle beklædningsgenstandene i butikkerne er doneret af forbrugere, som ikke længere har brug for det aflagte tøj, og butikkerne fungerer dermed som et alternativ til de velkendte tøjcontainere. I stedet for at kaste tøjet i en container, kan donorerne nu med deres egne øjne se, at tøjet går til et godt formål lige der, hvor de afleverer de aflagte beklædningsgenstande. Mange mennesker ønsker at gøre en forskel, men de ved ikke, hvordan de skal gøre det, og hvor skal de egentlig donere? The Street Store forsøger at gøre velgørenhed let.

Moderådgivning

Normalt får de hjemløse blot en pose med tøj i deres størrelse, og de har altså ikke mulighed for selv at vælge mellem beklædningsgenstandene. Sådan er det ikke i The Street Store. Her har de mulighed for at selv at finde lige nøjagtig det tøj, de helst vil have; ligesom i en rigtig butik. Idéen er at hædre shopping-oplevelsen: Man uddeler ikke bare tøjet tilfældigt, de hjemløse vælger selv, og får det derfra, som de har lyst til.

Ikke nok med at de fattige selv kan vælge og vrage mellem hundredvis af donerede genstande, der står også frivillige klar til at give “kunderne” gode råd og komme med input til, hvilket tøj der passer den enkelte bedst. Alt sammen med det formål at give de hjemløse en autentisk shoppeoplevelse.

First Ever Street Store Initiative opens in Cape Town

Hjælp ved at åbne din egen butik

Den første butik blev åbnet på Somerset Road i Green Point i Cape Town, og selvom behovet er stort i Sydafrika, hvor over halvdelen af børnene lever i fattigdom, så er der også behov for butikker i andre lande verden over. Konceptet er dermed lavet som open source, så alle kan åbne sin egen Street Store. På The Street Stores hjemmeside finder man bl.a. syv steps til, hvordan man starter sin egen butik, og man kan gratis downloade designet til pap-bøjlerne.

De syv steps er:
1. Udfyld ansøgningsskemaet, så får du adgang til de open source filer, du skal bruge til at starte din egen butik
2. Samarbejd med en organisation for hjemløse og find en passende beliggenhed til din butik
3. Få de nødvendige tilladelser så du kan benytte det offentlige rum
4. Hæng plakater op og bed om tøj- og sko-donationer
5. Hæng de resterende plakater op. De frivillige sikrer sig, at alt foregår som planlagt
6. Når tøjet er doneret, har de hjemløse mulighed for at gå på opdagelse i din butik
7. Tag billeder af oplevelsen, så de kan blive lagt på thestreetstore.org

Målet er at involvere flere mennesker, og konceptet er et eksempel på social movement, hvor en gruppe af individer og organisationer går sammen med det formål at gøre en forskel for mennesker, der er ringere stillet end dem selv.

Indtil videre har konceptet fået overvejende positive tilbagemeldinger. 15 internationale virksomheder er fx interesserede i at åbne deres egne pop up-butikker.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop