-
Analyse | Forbrugeradfærd | Information | Innovation | Markedsføring | Øvrige udvalgsvarer | Strategi | Teknologi
Produktemballage spiller en større rolle, end du tror
I en tid, hvor der er rift om kunderne, og hvor udbuddet er stort, er det som virksomhed vigtigt at kunne profilere sig og skabe en unik position i markedet – det sker i høj grad også gennem emballagen. Ofte oplever vi, at virksomheder lægger al fokus på deres produkter og undervurderer vigtigheden af emballagen omkring. Emballage skal nemlig ikke blot bevare og beskytte produktet, men også tydeligt kommunikere alt fra, hvilket behov produktet opfylder hos forbrugeren til virksomhedens brandværdier. Emballage er ikke bare indpakning, men en bærer og formidler af dit brands identitet. Ofte træffes kundens produktvalg først foran hylden nede i butikken. Derfor kan den helt rigtige emballage være den faktor, som afgør om dit produkt bliver valgt til og ender i kurven hos kunden. Det er altså et altafgørende marketing- og kommunikationsværktøj, og ligesom med al andet markedsføring skal emballagedesignet tage udgangspunkt i dine kunder, deres værdier og behov – her er tre gode grunde til ikke at undervurdere emballagen i din strategi:1. Din emballage differentierer dit brand fra konkurrenterne
Emballagedesignet skal snakke dit produkts sag ude på hylderne – for du er der ikke til at gøre det –og skal dit produkt fange kundernes opmærksomhed, skal det skille sig ud fra dine konkurrenters, og det skal være mindeværdigt. Kunderne reagerer på visuelle stimuli, og de er tiltrukket af æstetisk tiltalende emballage – her er det afgørende at vide, hvad lige præcis din målgruppe reagerer på.2. Emballagedesignet sender vigtige budskaber om dit brand
Mens en hvid farve sender signaler om fx rene og sikre produkter, sender en mørkeblå farve signaler om professionalisme og tillid. Farvevalget spiller altså en stor rolle og skal ikke kun stemme overens med den måde, hjernen reagerer på forskellige farver, men også med dit brandimage. Emballagen hænger altså tæt sammen med din brandidentitet, og den skal forsikre dine kunder om, at du forstår deres behov, samt at produktet opfylder det. Udover farve skal emballageegenskaber som tone of voice og typografi også overvejes, og der skal tænkes i konsistens, så dit brand altid genkendes af kunderne. Her er det igen vigtigt at studere målgruppen, før man beslutter sig for designet af emballagen.3. Emballagen er et effektivt markedsføringsredskab
Produktemballagen er et effektivt marketingværktøj i butikkerne. Overvej, hvad emballagen fortæller kunderne om dit produkt og dit brand. Stemmer det overens med det, din virksomhed vil brande sig på? Dets værdier? Hvilke budskaber sender emballagen om dit produkt og dit brand til kunderne? Og vigtigst af alt: stemmer det overens med din målgruppes behov og værdier? I en tid, hvor det er altafgørende at skabe dybere, emotionelle forhold til dine kunder, er det vigtigt, at også emballagen er on brand.
Skal vi hjælpe dig?
God emballage gør forskellen, og vejen til et succesfuldt emballagedesign går gennem et godt kendskab til dine kunder. Vi kan både hjælpe dig med at teste din eksisterende emballage og udvikle ny gennem en udførlig analyse, så du vinder kampen om kundens opmærksomhed i butikken.
Lad os tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med din emballage. Send mig en mail ved at trykke på “jeg vil vide mere” her nedenfor.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Jeg vil vide mere!” link=”mailto:st@retailinstitute.dk”]