Refresh Retail – Hvor er retail på vej hen?
Budskaberne var mange og de spændte vidt, da vi i onsdags afholdt året store retail konference, Refresh Retail. Her har vi samlet en række nedslag, der giver et indtryk af variationen.
Først på scenen var vores direktør Dorte Wimmer. Hun tog udgangspunkt i vores seneste rapport om forbrugeradfærd og kunne fortælle om kunder, der i stadig stigende grad tænker på i sig selv og egne behov, og som får mindre og mindre tålmodighed, når det handler om at modtage de produkter de har bestilt.
Det harmonerer kun delvist med retailernes prioriteringer, som Dorte også har undersøgt. De er nemlig i driftmode og har blikket rettet mod omkostning og indtjening fremfor innovation og kundeservice.
Som medlem kan du selv dykke ned i de to omfattende rapporter om henholdsvis forbrugertrend og retailernes prioriteringer og forventninger til det næste år. Du finder dem under Whitepapers, Rapporter og Bøger i vores medlemsområde.[Fire dages arbejdsuge. En sådan én har den energiske Sunset Boulevard direktør, Jens Broch, indført i sin virksomhed. Det har ikke været nemt og blandt andet krævet et skoleskema, der opdeler arbejdstiden i rød, gul og grøn tid – under den sidste er det i øvrigt tilladt, ja nærmest tilrådeligt at synge Ed Sheran for chefen.
Tre nye butikker om ugen. Sådan lød vækstplanerne fra Finn Poulsen – administrerende direktør hos Bestsellerkæden Only. Det var ambitioner, der kunne tage pusten fra de fleste, og som om antallet ikke var nok, skulle de nye butikker også være store og ligge på prominente adresser. Den fysiske butik er nemlig helt central i Finn Poulsens strategi for brandet, hvor omnichannel er yt, og wholesale, retail og nethandel betragtes som lige så forskellige discipliner som cykling, standarddans og fodbold (hvem, der er hvad, står dog hen i det uvisse). Fire dages arbejdsuge var i øvrigt noget Finn Poulsen fint kunne være med på, men kun fordi retail var en hobby og arbejdet med faget på ugens øvrige dage derfor kunne betragtes som fritid.[Tre nye butikker om året -maks. Sådan lød vækstplanerne fra årets key note speaker Tom Vangeneugden fra Patagonia. Og i det hele taget var strategien fra brandet, der ikke betragtede sig selv som en retailer, men som aktivist, nærmest den modsatte af Onlys. Mens Only lukker tabsgivende butikker, har Patagonia aldrig lukket en butik, og mens forretning hos Only handler om at sælge mange varer, er et ”great sale” hos Patagonia når kunden IKKE køber varen, men i stedet overtales til at engagere sig i miljøaktivisme. Det lyder en smule helligt i nogle ører, og Tom var da også den første til indrømme, at det var ”svært at arbejde som retailchef for et brand som Patagonia”, fordi alle miljøaktivisterne hele tiden skulle mindes om, at der altså også skulle tjenes penge.
Ud over de fire taler bød dagen også på taler fra 7-Eleven, Pandora, Plantorama og ikke mindst Youtube-stjernen Morten Münster, der sammen med sin makker Jonas Bøgedal Holzknecht gjorde alle klogere på, hvad såkaldte shorts er for noget, og hvordan man som retailer kan udnytte det format til at bygge sit brand op på fx Tiktok.
”Lad være at være desperate og vær villige til at tage pis på jer selv” lød budskabet.
Som vanligt sluttede dagen festligt med gospelkor og kåringen af årets vindere af Retail Customer Awards. Vi er glade for at kunne sige:
Tillykke til Thiele, der løb med prisen som Årets Butikskæde
Tillykke til Helsam, der for andet år i træk vandt Bæredygtighedsprisen
Tillykke til Shaping New Tomorrow, som kunderne belønnede med hele to priser nemlig årets Marketingspris og årets Innovationspris
Tillykke til Skjold Burne, der tog sig af årets Medarbejderpris
Tillykke til Matas, som kunderne tildelte årets Omnichannelpris
Og tillykke til Rema1000, som fik overrakt årets Loyalitetspris