Retail på skrump – Vægttabsmedicinens overraskende påvirkning på detailhandlen
Novo Nordisk har haft så stor succes med slankemidlet Wegovy, at virksomheden ikke bare påvirker dansk økonomi, den rykker også kraftigt ved hele retailmarkedet. For hvad sker der egentligt for fast-food-udbydere, supermarkeder og modeproducenter, når jordens 3 mia. overvægtige pludseligt ikke er det mere? Det kigger vi på i denne artikel.
Da Danmarks Statistik i februar gjorde status over den økonomiske udvikling for året der var gået, kunne de konstatere, at de havde taget fejl. Danmark var ikke som forventet gået i recession. Tværtimod – økonomien var vokset med ganske pæne 1,7 pct. og særligt i fjerde kvartal havde der været fart på. Her havde både beskæftigelsen, privatforbruget og eksporten taget et nydeligt spring opad.
Nationaløkonomi er som bekendt et meget komplekst foretagende, hvor et utal af faktorer bidrager til det samlede billede, men lige når det kommer til fortællingen om dansk økonomis optur i 2023, kan man faktisk pille et centralt og helt afgørende element ud, uden hvilket historien havde været en helt anden.
Novo skaber vækst i dansk økonomiDet drejer sig naturligvis om Novo Nordisk. Renser man tallene for medicinalindustrien, havde Danmarks Statistiks forudsigelser ikke længere været forkerte, for så havde der ikke været vækst i dansk økonomi, men derimod et fald på 0,1 pct. Novo har været en eksprestog