Sådan bliver din virksomhed gearet til fremtidens detailhandel: 4 hotte detailtrends i 2017
Uddrag af Retail Innovations 12 – Innovating for customers
I vores globale netværk af detailhandelseksperter, Ebeltoft Group, udgiver vi hvert år publikationen Retail Innovations. Bogen er fyldt med de bedste internationale best practice-cases og giver dig indsigt i, hvad der rykker på sig på den globale detailhandelsscene og konkret input til den kreative udvikling af dit detailkoncept. Få inspiration gennem 38 best practice-cases til, hvordan du kan gentænke og innovere din forretningsmodel.
Vi giver dig en forsmag herunder – men du kan også læse mere om Retail Innovations 12 her.
# 1 – Smart shopping
SEPHORA FLASH
Skønhedskæden Sephora har åbnet deres ”connected beauty store”-koncept Sephora Flash, der er en mere kompakt, men digital udgave af de sædvanlige Sephora-butikker. Grundet butikkens færre kvadratmeter, finder man ikke kædens fulde sortiment i butikken, men det er til gengæld gjort tilgængeligt gennem butikkens mange digitale muligheder. Her er der fokus på service, hvor kunderne i de mange ”barer” (brow bar, eyelash bar, etc.) kan prøve produkterne. Den højteknologiske butik byder på flere digitale touchscreens, hvor kunderne kan se det fulde sortiment og tilføje det til deres digitale indkøbskurv. Både fysiske og digitale køb bliver betalt samlet ved kassen, og kunderne kan vælge enten at få de online-bestilte varer leveret hjem eller at hente dem senere i butikken.
# 2 – Interaction
VOID GENERAL STORE
Livstilsmagasinet VOID har skabt en hybridbutik, hvor magasinets målgruppe kan socialisere sig omkring deres fælles interesser. Butikken er blevet et community hub, der kombinerer alle de ting, den ”hippe” målgruppe går op i og interesserer sig for – præcis som det, de læser om i magasinet. Konceptet er tydeligt tilpasset målgruppen, som mødes i butikken for at more sig, lytte til musik, blive underholdt med in store-events, spise, drikke og købe cool, kuraterede livstilsprodukter, der er nøje udvalgt til dem. Hybridkonceptet er en stor succes, da det spiller på kundernes værdier og skaber rum for, at de kan indgå i sociale relationer samtidig med de interagerer og engagerer sig med brandet.
# 3 – Brand intensity
CRAYOLA EXPERINCE
Crayola Experience sender de yngre forbrugere på et komplet kreativt eventyr, hvor de opfordres til at lege, udforske og lære. Amerikanske Crayola, der producerer farveblyanter, tuscher, tegnebøger og lignende produkter til børn, har skabt et magisk brandunivers for børnefamilier på intet mindre end 6.000 m2 i Mall of America. Gennem brug af innovativ, digital teknologi kan børnene skabe og se deres egne kreationer komme til live med 25 forskellige, unikke aktiviteter, der er inspireret af Crayola-produkterne. Brandet holder her fokus på en underholdende, lærerig og personlig oplevelse, hvor customization-aktiviteter er i centrum.
#4 – Responsibilty
RETUNA ÅTERBRUKSGALLERIA
Retuna Återbruksgalleria er det første upcycling-shoppingcenter i Europa, hvor butikker genbruger kreativt ved at omdanne uønskede produkter til nye varer af højere værdi, der derefter kan gensælges. Ligesom et almindeligt shoppingcenter, huser centret flere forskellige butikker; nogle sælger møbler og andre sælger tøj, men alle produkter, modsat i konventionelle butikker, er lavet af andres brugte, aflagte ting. Filosofien bag centret er, at hvad én forbruger ikke længere har brug for, kan en anden få nytte af.
Retuna giver gamle sager nyt liv, uanset om de blot har brug for en finpudsning, eller om de kræver store reparationer. Forbrugere kan aflevere deres gamle ting i en drive-thru, hvor det enten bliver forberedt og forvandlet til videresalg eller genanvendt på Retuna Recycling Center, der er nabo til upcyclingcentret.
Du kan læse meget mere om de fire trends, der driver innovation i detailhandlen i 2017 samt få inspiration fra et væld af best practice-cases ved at købe Retail Innovations her til kun 495 kr.
Vil du have endnu flere indsigter?
Hvis du vil have endnu flere indsigter, kan du med fordel booke et foredrag med vores erfarne director Dorte Wimmer. Foredraget bygger på både Retail Innovations 12 og mange års monitorering af de danske forbrugere. Her får du unikke indsigter om forbrugerne serveret for din virksomhed og inspiration gennem de nyeste best practice-cases fra hele verden, som Dorte Wimmer selv har besøgt.
Læs mere om foredraget her.