Sådan rekrutterer og fastholder du Generation Z
At der er udfordringer med rekruttering i retail, kommer nok ikke som en overraskelse for folk i branchen. Som du kan læse i vores seneste white paper om netop rekruttering, viser De seneste tal fra Styrelsen For Arbejdsmarked og Rekruttering viser, at stillingen som butiksassistent er en af de vanskeligste at få besat og i første halvdel af 2023 blev mere end hver fjerde stilling som butiksassistent slået op forgæves.
Det er der mange grunde til. Et par af dem er strukturelle. Der er fuld beskæftigelse og over 3 mio. danskere er i job – hvilket er det højeste antal nogensinde. De årgange, der lige nu er på vej ud på arbejdsmarkedet, er små, så udbuddet af arbejdskraft er lille, og så er søgningen til erhvervsuddannelserne indenfor handel ramt af manglende tilslutning.
Retail er et upopulært karrierevalg
Men derudover har retail også et dårligt image. Her hos Retail Institute måler vi med jævne mellemrum på danskernes holdning til at det at gøre karriere i retail, og den har ligget stabilt lavt med godt fire ud af ti danskerne, der finder det uattraktivt at gøre karriere i retail de seneste ti år. Kigger man på de unge er historien dog en anden og mere kritisk. Blandt generation Z (født fra 1995-2010) er det næsten seks ud af ti (56 %), der finder en karriere i detailhandlen uattraktiv. Det er ti procentpoint højere end befolkningen generelt og mere end dobbelt så mange som forældregenerationen over 60.
6 ud af 10 fra Generation Z finder det uattraktivt at gøre karriere i detail
Bløde Værdier
Den store forskel mellem generationernes syn på retail, kan i høj grad forklares med forskellige indstillinger til det gode arbejdsliv. Mange forestiller sig måske, at privilegier som fleksibilitet og mulighed for hjemmearbejde, er af stor betydning for de unge. De er de faktisk ikke – det er de børneramte Y-ere og X-ere, der sætter disse ting højt. For de helt unge arbejdstagere spiller værdier, gode sociale relationer, og det at arbejdet giver mening i et større perspektiv en helt afgørende rolle. Således angiver 54 pct. af Generation Z, at det er vigtigt for dem, at arbejdet har et større formål end at tjene penge. Det gør dem faktisk til den generation, for hvem det er vigtigst, og det til trods for at de netop er trådt ud på arbejdsmarkedet og udsigten til en hæderlig løn ovenpå studieårene, burde være attraktiv.
Personlighed er alt
En retailer, der har gjort op med denne tankegang og formået at gøre sig attraktiv for de unge arbejdstagere er Shaping New Tomorrow. Den unge virksomhed, der blev stiftet af kammeraterne Christoffer, Kasper og Christian i 2020 har ifølge dem selv absolut ingen problemer med at rekruttere medarbejdere.
– Vi får mange ansøgere – også uopfordrede. Mange gange kommer de fra folk, der selv har været i vores butikker og oplevet den stemning, vi skaber, og den service vi giver, og det vil de så gerne være en del af. Det er et ret fantastisk udgangspunkt at rekruttere fra, for det betyder, at medarbejderen køber ind på de værdier, vores forretning er funderet på, fortæller Frederik Chopart, Global Sales & Culture Manager hos Shaping New Tomorrow og uddyber.
– Vores rekrutteringsprocess er i det hele taget meget værdibasseret. Det vigtigste for os er din personlighed. Vores purpose er, at vi skal gøre kundens – vi kalder dem faktisk gæster – dag 10 pct. bedre, når de besøger os. Den form for opmærksomhed, og engagement i kunden, er vanskelig at lære, det handler meget om, hvem du er, siger Frederik Chopart og afsløre, at Shaping New Tomorow ofte ansætter medarbejdere fra servicebranchen og ikke fra retail.
– De har et andet mind set og har mindre fokus på salg og mere på at give folk en god oplevelse. Jeg plejer at sige, at vi ikke går efter de bedste sælgere, når vi ansætter, men efter dem, der er bedst til at give en god oplevelse.
De unge kræver ansvar
En anden aktør med lidt flere år på bagen og en smule flere butikker end Shaping New Tomorrow er Jysk. Ca. 40 pct. af den danske dynegigants ansatte er GenZ, og virksomheden har i mange år arbejdet meget målrettet med deres værdisæt og deres kultur, for at tiltrække og fastholde de yngre medarbejdere. Også her handler det om meget om attituden.
– Hire for attitude train for skills, som man siger. Det er et mantra vi i høj grad arbejder efter. Vi vil gerne have medarbejdere, der har den rigtige indstilling. For os handler det om en veludviklet forståelse for service, men også om et drive og et ønske om at udvikle sig sammen med sit team, siger Executive Vice President i HR hos Jysk, Jan Verhoek.
Og det er tilsyneladende lykkedes for Jysk. Arbejdspladsen ligger konsekvent i toppen over de bedste arbejdspladser at arbejde for, og scorer flot i diverse medarbejdertilfredshedsundersøgelser – også blandt Z-erne, der ifølge Jan Verhoek er langt bedre end deres rygte.
– Jeg genkender ikke historierne om den forkælede Generation Z. Vi oplever dem som ambitiøse, beslutningsstærke og ansvarlige. Men de kræver også at blive taget seriøst og lyttet til. De vil gerne kunne se et potentiale og en mening i deres job ellers mister de gejsten. Derfor er tillid også den helt centrale værdi i vores måde at lede dem på. De kræver ansvar, de tør tage det og de vokser med det.
Tænk på, hvor fantastisk det er at se en 20årig, der går fra butiksassistent, til store manager og pludselig tager ansvar for tyve medarbejdere og en omsætning for et tocifret millionbelø
Faktaboks
Generation Z (unge født i perioden 1995-2010) strømmer i disse år ud fra uddannelsesinstitutionerne og ud på arbejdsmarkedet. Ifølge Danmarks Statistik udgør de i dag en femtedel af arbejdsstyrken og allerede i 2025 vil deres andel være vokset til næsten en tredjedel (28 pct.).
Særligt i retail, er det svært at tiltrække og fastholde de unge. Det sætter vi fokus på i denne artikel og i vores seneste foredrag, Generation Z – Nøglen til fremtidens forretning.
Læs mere om det her.