-
Butikker | Forbrugeradfærd | Generelt | Information | Mærkevareproducenter | Teknologi
Selvbetjeningsautomat alarmerer forbrugerne om falske produkter
For mange mærkevareproducenter bliver kopiering af deres produkter et større og større problem – og det kan mærkes på bundlinjen. Men det er vanskeligt at komme til livs.
I Hong Kong forsøger man imidlertid at gøre noget ved det. Den toldfrie handelsvirksomhed Nuance-Watson, der driver over 40 mærkevarebutikker i Hong Kong International Airport, har netop lanceret et pilotprojekt, som skal dæmme op for piratkopier.
Selskabet har opstillet en selvbetjeningsautomat i lufthavnen, hvor kunderne kan scanne stregkoden på deres produkter. Ved at scanne produktet kan forbrugeren følge produktets værdikæde fra start til slut og derved verificere produktets ægthed. Det er meningen, at selvbetjeningsautomaterne på sigt skal sætte forbrugerne i stand til, udover at sikre sig, at produktet er ægte, at aflæse informationer om, hvor lang tid produktet har stået på hylden, oprindelsessted, ingredienser og information om emballage.
I første ombæring fokuserer pilotprojektet på verificering af medicinalprodukter, da disse repræsenterer langt det største problem for både forbrugere og virksomheder i forhold til piratkopiering.
Tidligere initiativer i forhold til at kortlægge produkters ”livscyklusser” har primært fokuseret på bløde aspekter som f.eks. bæredygtighed og etik. Men nu anvender man altså også sporbarhed til at beskytte forbrugerne mod falske varer samtidig med, at man også forsøger at beskytte mærkevareproducenternes bundlinje. Forbrugerne vil kunne anvende servicen via sms eller online.
Selvbetjeningsautomaten er en del af et bredere initiativ kaldet BarcodePlus, som er iværksat af regeringen i Hong Kong. Og der er god grund til at handle. Ifølge World Customs Organisation tegner salg af kopiprodukter sig for mellem fem og syv procent af verdenshandlen.