Skip to main content
  • Analyse | Butikker | Cross Channel | ForbrugeradfĂŠrd | Konference

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 07/12/2017

THE RETAIL EXPERIENCE ECONOMY

SĂ„dan skaber du oplevelser, der vĂŠlter online af pinden

Det har aldrig vĂŠret vigtigere end nu for butikken at skabe sensoriske oplevelser, som de digitale medier aldrig kan kopiere. Online shopping kan sammenlignes med Spotify. Det er nemt og bekvemt, og man kan have musikken med sig overalt i Ăžrerne. Men det er ikke det samme som at vĂŠre til en koncert, hvor alle sanserne bliver aktiveret. Og hvor der efterlades sanseindtryk, der igen og igen kan fremkaldes. Eller som Roger Wade, CEO i Boxpark, udtrykker det: ”Retail is about emotions. Not seeing, feeling and interacting with merchandise makes buying online like watching fireworks on tv”. Oplevelser i forbindelse med kĂžbet er blevet essentielt for fysisk retail. IfĂžlge bogen Refresh Retail, angiver hele 73 pct. af Generation Y, at de hellere vil bruge penge pĂ„ oplevelser end pĂ„ produkter.

Der findes flere definitioner pÄ experience. Jeg har i bogen Refresh Retail valgt at tage udgangspunkt i Pine & Gilmores[1]:

[1] Pine & Gilmore; ‘Welcome to the experience economy’, Harvard Business Review, 1998[blockquote text=””An experience occurs when a company intentionally uses services to engage individual customers in a way that creates memorable events”.” show_quote_icon=”yes”]MindevĂŠrdige kundeoplevelser kan skabes pĂ„ et utal af mĂ„der, der strĂŠkker sig fra de mere omfattende, store tiltag i butikken til alle de smĂ„ detaljer, der tilsammen udgĂžr en fantastisk helhedsoplevelse.  Kunderne opfatter gode oplevelser pĂ„ subjektive parametre, hvilket gĂžr det meget svĂŠrt at lave en utĂžmmelig liste. Men helt overordnet er der jf. Pine & Gilmore, som stadig til dato mĂ„ anses som vĂŠrende de fĂžrende forskere indenfor dette felt, to faktorer, som definerer oplevelsesĂžkonomien. Den ene er graden af kundens deltagelse. Dette spĂŠnder fra den meget aktive deltagelse i retailoplevelsen til den passive deltagelse. Den anden faktor er, hvorvidt kunden er iagttager, og derved kun observerer eller interagerer i mindre grad, mens modsĂŠtningen er, hvorvidt kunden oplever en fordybelse og er omgivet af oplevelsen. De to akser danner fire typer af Retail Experiences:

RICE: Fra plastikkop til sensorisk oplevelsesunivers

[blockquote text=”Det danske interiĂžrbrand RICE sĂžger med hybridkonceptet Riceteria, der kombinerer butik og cafĂ©, at sĂŠtte smil pĂ„ kundernes lĂŠber med en sjov og farverig shoppeoplevelse” show_quote_icon=”yes”]Alle, der har haft smĂ„ bĂžrn, har stiftet bekendtskab med de praktiske, farverige plastikkrus, som man trygt tĂžr overlade til bĂžrnene. Men virksomheden bag RICE er meget mere end det. ProduktportefĂžljen bliver konstant udvidet med respekt for kernen i brandet; farverige, praktiske produkter, der giver et smil pĂ„ lĂŠben. Men udover udviklingen af kerneproduktet er RICE de seneste Ă„r ogsĂ„ sprunget ud som retailer og fĂžlger derved den globale trend, vi ser pĂ„ tvĂŠrs af markeder: ’Brands Going Retail’.

I butikkerne formÄr RICE at skabe mindevÊrdige oplevelser ved at sÊtte sanserne i spil. I butikskonceptet Riceteria, har kunderne ikke blot mulighed for at shoppe de farverige produkter, men ogsÄ nyde sund, hjemmelavet mad i butikkens café.

Her fÄr brandet mulighed for at fremvise hele sit sortiment og samtidig slÄ vÊrdierne bag RICE fast hos forbrugerne. Riceteria har eksisteret i Odense siden 2014, og franchisekonceptet er allerede fÞrt videre til bÄde Tyskland, Norge og USA.

Everyday magic shopping – fun & funkiness


 det er hvad Riceteria ifĂžlge brandet selv stĂ„r for, og som shopper bliver man ikke skuffet – Riceteria holder, hvad de lover. Humoren i RICEs produkter, som butikken selvfĂžlgelig bugner af – bĂ„de til salg og til servering – formĂ„r at skabe den hverdagsmagi, som virksomheden brander sig selv pĂ„. De glade og farverige omgivelser gĂžr, at butikken emmer af positiv energi og hjemlig hygge med lige det ekstra magic touch, der gĂžr, at man hurtigt lĂŠner sig tilbage i en af de farverige, comfy lĂŠnestole og slapper fuldstĂŠndigt af. Der er tĂŠnkt pĂ„ alle detaljer i butikken; bl.a. bliver man pĂ„ toilettet via kommunikation pĂ„ vĂŠggene Ăžnsket ’Have a RICE day’, hvilket forstĂŠrker oplevelsen.  Hos Riceteria i Odense har man bĂ„de lavet en spiseklub og ugentlig trĂŠningsbootcamp, der alt sammen tager udgangspunkt i RICEs vĂŠrdier om at sĂŠtte kulĂžr pĂ„ hverdagen, og pĂ„ den mĂ„de har man skabt et community hub, hvor kunderne kan nyde kvalitetstid sammen.I den nye bog “Refresh Retail”, kan du blive meget klogere pĂ„ ‘The Retail Experience Economy’. Under emnerne Expectations – Experience – Expertise guider Dorte Wimmer til, hvordan fremtidens gode kundeoplevelser skal udformes pĂ„ baggrund af flere Ă„rs forbrugerstudier.[button icon=”fa-book” target=”_self” hover_type=”default” text=”LĂŠs mere” link=”https://retailinstitute.dk/praesentation/refresh-retail/”]

Det sker

Det sker

  • MedlemsmĂžde

    6.dec 2023

    Vores nĂŠste Retail Connect medlemsmĂžde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig Ă„rets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    LĂŠs her

    Nu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • BĂžger

    Bestil her

    Med viden og overblik stÄr du stÊrkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop