Trendseminar: Globale retailtendenser, og status på dansk detail
Onsdag d. 7. juni havde vi endnu en gang den store fornøjelse at byde vores medlemmer inden for til lækker morgenmad, inspirerende indsigter og en storslået udsigt over havneområdet nord for København. Det skete i forbindelse med årets Trendseminar, der fandt sted i Moviehouse i Hellerup oven på Eksperimentarium. Og den placering var velvalgt, for dagens tema var globale retailtendenser og eksperimenterende retail fra hele verden. Oplægget var baseret på vores seneste rapport Retail Innovations 18, som er lavet i samarbejde med Ebeltoft Group, og som også er tilgængelig for vores medlemmer.ce]
Globale retailtendenser
Efter at Anne Hockerup havde budt velkommen fortalte vores redaktør Lasse Lyhne om tre megatrends i retail: Innovationer for hyper effektivitet, innovationer for flere oplevelser og innovationer for en bedre verden.
Det første dækker over en stigende utålmodighed hos kunderne, som også påvirker købssituationen, og som retailerne forsøger at imødekomme med nye, hurtigere betalingssystemer. Men også med omnichannel-strategier og en lang række tiltag, der skal bringe retaileren tættere på kunden samt brachneglidning, hvor retailerne spreder sig over flere områder og services, for at kunne dække flere af kundens behov på en gang (og øge indtjeningskanalerne).
Innovationer for flere oplevelser knytter sig meget til selve butiksindretningen, der gerne må være sanselig og mere taktil med muligheder for kunden for i højere grad at kunne interagere med produkterne. Men også fællesskab kan bidrage til at gavne kundens oplevelse af retaileren eller brandet. Det gælder både fysiske fællesskaber, hvor butikken fungerer som møde- og eventsted, og det gælder værdifællesskaber, hvor brandet og retaileren repræsenterer værdier og holdninger, som forbrugeren gerne vil forbinde sig med.
Innovationer for en bedre verden handler naturligvis om klimatiltag, men også om en mere cirkulær økonomi i retail, hvor re-commerce, udlejning og reparationer både kan styrke indtjeningen og relationen mellem kunde og retailer. Derudover er opmærksomhed på inklusion og repræsentation i forhold til køn, etnicitet, seksuel orientering, kropstype osv, osv. blevet et meget afgørende parameter, for især den unge generation.Fra stripklub til innovativt bilbrand
Som sidst blev den mere overordnede snak om trends og tendenser fulgt op af en ekstern taler. Denne gang var det Henrik Bang fra Polestar, der gik på scenen, og indledte med en anekdote om dengang han var startet hos Polestar og hans mor blev lettere bekymret. Hvorfor skulle hendes søn – efter en flot karriere i bilbranchen – dog til at arbejde på en stripklub! For hvad kunne der ellers gemme sig bag navnet på den virksomhed, som ingen for bare et par år siden kendte til.
Det gør de i 2023. Polestar er lykkedes med at løfte kendskabsgraden blandt forbrugerne enormt, og det er de ved en række tiltag, der ikke rigtig er set før i bilbranchen. Fx foregår alt salg via deres hjemmeside, og deres butikker fungerer mere som showroom end decideret salgskanal. De har også gentænkt den klassiske ”bilsælger”, som Henrik Bang i øvrigt kaldte Dennis og illustrerede med et billede af en endog meget energisk og evigt dæksparkende type. I stedet er deres sælgere yngre (og meget gerne kvinder) med en baggrund uden for bilbranchen, men stadig med solid viden om faget. Endelig fremhævede Henrik Bang Polestars ”hjemmekørsel”, hvor kunderne kan booke en prøvekørsel af bilen hjemme hos sig selv.Glasset halvt fuldt eller halvt tomt?
Dagen blev afsluttet af Dorte Wimmer, der på baggrund af vores nye udgivelse Kæder i Dansk Detailhandel gennemgik situationen i dansk detailhandel. Hun indledte med et spørgsmål: Er glasset halvt fuldt eller halvt tomt? Herefter gennemgik hun hvordan de forskellige brancher har klaret sig siden 2019, og det ser rigtig godt for flere. To-cifrede vækstrater og en evne til, at fastholde det unaturligt høje niveau, mange ramte under corona. Jo energipriser, inflation og forbrugertillid har i en periode trukket i den forkerte retning, men til gengæld er beskæftigelsen gået den rigtige vej, hvorfor Dorte endte med at konstatere, at glasset set fra vores perspektiv altså er halv fuldt og måske endda mere til.
Endnu en gang var der goodiebags til alle deltagere – denne en omfattende og ganske perfekt servering til en varm eftermiddag i solen: Blanc øl og Coca Cola fra Carlsberg, iskaffe fra Peter Larsen, chips og lakrids fra Kims, Nødder fra Kimber Foods og eksklusive skumfiduser fra the Mallows.
Endelig kunne deltagerne få en forsmag på fremtidens bilisme og tage sig en tur i en Polestar.