Undersøgelse: Storbritannien er verdens mest globaliserede retailmarked
Detailhandelsmarkedet i Storbritannien er stadig det marked, der har tiltrukket flest internationale detaillister. Det viser den seneste udgave af undersøgelsen How Global is the Business of Retail? Foretaget af CB Richard Ellis.
I undersøgelsen har man kortlagt 280 af verdens største kæders tilstedeværelse på markeder i 67 lande, og undersøgt hvilke byer kæderne har slået sig ned i. Det giver et fint overblik over udviklingen på det globale retailmarked, og man kan se om bestemte byer tiltrækker bestemte typer brands.
Storbritannien faldt altså ud som det mest globaliserede marked i undersøgelsen, da 55 procent af de 280 kæder i undersøgelsen er tilstede på det britiske marked.
De undersøgte kæder er stadig bedst repræsenterede på det europæiske marked, men lande som Kina, Rusland og De Arabiske Emirater er også at finde på top 15-listen, og det er alle markeder, der oplever stor vækst i disse år.
Det store amerikanske marked er på en 11 plads på listen med lande som Schweiz, Østrig, Italien og Spanien foran sig. 39 procent af de undersøgte kæder er repræsenterede på det amerikanske marked.
I rapporten er det også blevet undersøgt, hvilke kategorier, der er bedst repræsenteret på de undersøgte markeder, og her er luksusbrands vinderen. Mere end 90 procent af de undersøgte luksusbrands er tilstede i mindst ti og de første 15 lande på listen, og tilstede på 40 procent af de øverste 30 markeder.
Peter Gold, chef for international Retail hos CB Richard Ellis, siger:
– Despite the global economic slowdown, many retailers, especially cash-rich private companies, have continued their expansion plans throughout the past 12 months. Our survey of 280 retailers saw them expand their international presence by an average of 12% in the past year, being represented in a further two more countries than in the previous year. This was primarily driven by clothing, footwear and accessories retailers from Europe. Interestingly, retailers have continued not just to internationalise, but to globalise – 40% of all new store openings in 2008 were outside the retailer’s home region.
Se undersøgelsen her: