Skip to main content
  • Analyse | Beklædning | Butikker | Cross Channel | E-handel | Forbrugeradfærd | Hjemmeelektronik | Innovation | M-handel | Markedsføring | Sociale Medier | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 13/02/2015

Wearable tech giver mulighed for at komme helt tæt på forbrugerne

Wearable technology, der dækker teknologi i alt fra ure, briller, armbånd, smykker, bælter, tekstiler og tøj til hudplastre, er det nye sort. Det globale marked udgjorde i 2013 fem mia. dollar, men forventes at eksplodere over en femårig periode til 30 mia. i 2018. For at forstå potentialet for wearables skal man ikke mindst kigge på dets forgænger, mobiltelefonen, og herunder særligt smartphonen, hvis betydning for både forbrugere, brands og butikker har været enorm. Wearables stormer frem, og tal fra Google viser, at antallet af søgninger på ’wearable tech’ i december 2014 var tre gange så højt som året før.

Hele den teknologiske bølge med wearables startede tilbage i 1979, da Sony lancerede – og revolutionerede markedet – med deres Walkman; den første mobile musikafspiller til individet. I år 2000 så vi det første bluetooth-headset; i 2012 kom Nikes Fuelband; i 2013 blev Google Glass lanceret og i 2014 landede Apple Watch i butikkerne. Sidstnævnte – et multifunktionelt armbåndsur, der mest af alt er et stykke tech – holder fx trit med ens aktivitetsniveau i et trænings- og sundhedsøjemed og skaber nye muligheder for, hvordan man kan interagere med sine venner. For eksempel kan man med uret tegne en hilsen til folk i stil med Snapchat-appen på smartphones, sende et lille prik til folk for at vise, at man tænker på dem eller sende sit hjerteslag til sin udkårne ved at holde to fingre på skærmen, så en sensor kan registrere ens puls. Markedet for smart watches estimeres i øjeblikket til at omsætte for mellem 1,4 og 1,8 mia. dollar og forventes at nå 10 mia. dollar i 2018 – potentialet for kategorien er altså stort.

W-ExerciseB

Forbrugerne vil selvmonitere – og være online hele tiden

Forbrugertrendmæssigt er wearables – især i sundhedsøjemed – er udtryk for en tendens, der handler om, at forbrugere gerne vil selvmonitere. De vil gerne have mulighed for at kunne overvåge, måle og dokumentere deres helbredstilstand og adfærd, og de søger konstant hjælp til selvhjælp i udlevelsen af deres individuelle sundhedsprojekter. Wearables rammer direkte ned i selvmoniteringstendensen, fordi de muliggør, at forbrugerne kan måle, aflæse og dermed kontrollere fx deres aktivitetsniveau, kalorieindtag og søvnmønster. I den forstand fungerer de også som små hjælpere i forbrugernes hverdage, hvor de assisterer dem med at udøve selvkontrol i en ellers ukontrollerbar verden.

En undersøgelse fra Mintel viser da også, at 40 procent af britiske voksne er interesserede i at bruge wearables, som måler deres hjerterytme, blodtryk og aktivitetsniveau, mens 31 procent er interesserede i at benytte smart watches i forbindelse med deres træning. En rapport fra NPD Group viser samtidig, at hver tiende amerikanske voksen i dag ejer en fitnesstracker.
Wearables imødekommer samtidig forbrugernes behov for konstant at være online, idet de sørger for, at man bogstaveligt talt altid har sine venner, kalender, mail og shoppinglister lige ved hånden: Bærer man kontaktfladen på kroppen – fx i form af et smart watch – er de af gode grunde aldrig længere end en meter væk fra kroppen. I hvert fald ikke digitalt set.

W-FacesB

Wearables fra et retailperspektiv

Fra et retailperspektiv kan man sige, at styrken i wearables især ligger i, at de åbner op for nye måder at nå forbrugerne på; de kan fx udnyttes som mobil betalingskanal eller som et medie for målrettet reklame. Herunder lancerede det amerikanske e-betalingssystem Paypal sidste år en betalingsapp til Samsungs smart watches (Gear 2- og Gear 2 Neo-urene), mens det amerikanske modebrand Kenneth Cole var først til at inkorporere Google Glass – som dog pt. er taget ud af produktion – i markedsføringen af en ny cologne med en app til de teknologiske briller. Den britiske dagligvaregigant Tesco har også lanceret en app til Google Glass ved navn Tesco Grocery, som giver bærere af it-brillen mulighed for at browse varer, se deres næringsindhold og tilføje dem til en personlig indkøbskurv, da app’en arbejder sammen med kundernes konti på Tesco.com. Kigger en bruger i sit køleskab og opdager, at han snart løber tør for juice, kan han desuden scanne stregkoden på kartonen med Google Glass og automatisk tilføje varen i sin virtuelle indkøbskurv hos Tesco.

Tesco_Glassware_13_01_15

En anden styrke ved wearables er geolocation-initiativer, der – ligesom beacon-teknologi og smartphones – tilbyder brugerne personaliserede og skræddersyede tilbud og services. Med wearables ser vi dog potentielt en endnu stærkere og tættere kontakt mellem retailer og forbruger, idet forbrugerne bærer kontaktfladen direkte på kroppen. Geolocation-initiativer kan samtidig give retailers nyttig indsigt i forbrugernes købsadfærd og bruges til at øge kundeloyaliteten. Butikker kan fx tilbyde kunder belønninger, når de bærer wearables in-store. Et studie fra PwC viser netop, at 76 procent af voksne synes, det er vigtigt, at wearables hjælper dem til at få mere ud af deres shoppeoplevelse i butikker. Så uanset om du er brand eller butik, er det tid til at tænke wearables ind i dit koncept og dine tilbud.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop